Un projet Labex Arts-H2H
 
en /fr
Musical MC²
The Hollywood film Musical in its Mediatic and Cultural Context

Workshop #4
The politics of Hollywood musicals

Decembre 1-3 2016

Universities Paris Ouest Nanterre La Défense and Paris-Diderot

Coordination : Marguerite Chabrol & Aurélie Ledoux

The adaptation of Broadway shows had technical, as well as ideological implications, since classical Hollywood films were censored according to the studios’ Production Code. Musicals have not been very much studied from the angle of censorship: they are seldom mentioned in the history of the Production Code and censorship issues are often thought of as the rewriting of the suggestive lyrics of the songs.

A part of this workshop will be based on the study of the PCA files of chosen musicals (Margaret Herrick Library). It will tackle two main questions:

- beyond the lyrics, to what extent were the spectacular elements difficult to interpret for the PCA? Indeed, it seems that the dancing in particular was not closely scrutinized and was thus given more leeway.

- how do the different media coexist when some are censored and others have the freedom of speech? What are the differences between media discourses (theatre, film, radio, television) throughout history and how do they address mass audiences?

 

We will also point the racial issues at stake with the musical genre. From Show Boat to the all black casts of Cabin in the Sky or Carmen Jones, the musical genre made room for Black performers. But this was a small space when other shows featured ambiguous forms of exoticisms. We will analyze the presence and representation of ethnic features in musicals, from authentic presence to picturesque spectacular numbers.

Programme
University Paris Nanterre, salle des conférences

9h30 : Accueil et introduction

 

10h-12h30 Session 1 : Le tournant idéologique des années 1950 ? / An ideological turn in the 1950s ?

Présidence / Chair : Marguerite Chabrol (Université Paris 8)

  • Steven Cohan (University of Syracuse) : “Paris Loves Lovers and Americans Loved Paris: Gender, Work, and Modernity in the Postwar Hollywood Musical (Silk Stockings, Funny Face, April in Paris)”

  • Atelier autour de La Blonde et moi/ Workshop on The Girl Can’t Help It. Avec / with Emmanuel Dreux (Université Paris 8) et Guillaume Gilles (Université Paris 8)

  • Discussion générale

14h-18h Session 2 : Questions raciales / Racial issues

Présidence / Chair : Anne Crémieux (Université Paris Nanterre)

  • Todd Decker (Washington University in Saint-Louis), “Jeanette MacDonald Sings a Mammy Song”

  • Karen McNally (London Metropolitan University), “Featuring the Nicholas Brothers: Spectacle, structure and Race in the Hollywood Musical”

  • Ecoute de disques au gramophone /Gramophone listening par/by Noah Teichner (Université Paris 8) : “Blackface, the Phonograph, and Early Film Musicals”

  • Anne Martina (Université Paris-Sorbonne): “Le blackface au féminin : masques et mascarades”

  • Claire Demoulin (Université Paris 8) : “Jazz en blanc et noir. Réappropriations culturelles dans Syncopation (William Dieterle, 1942)”

 Retour au sommaire
University Paris Nanterre, salle des conférences

10h-12h30 Session 3 : Le Code de production face au musical/ PCA vs musicals

Présidence / Chair : Gaspard Delon (Université Paris-Diderot)

  • Atelier / Workshop : Les limites des archives de la PCA / The limits of the PCA archives

Marguerite Chabrol, Aurélie Ledoux (Université Paris Nanterre) et Pierre-Olivier Toulza (Université Paris-Diderot)

  • Adrienne McLean (University of Texas at Dallas) : “'We Got Away with Murder': The PCA and the Dancing Body.« 

 

14h-18h Session 4 : Culture de masse / Mass culture

Présidence / Chair : Joël Augros (Université Bordeaux Montaigne)

  • James O’Leary (Oberlin College and Conservatory):  »One-Third of a Nation and the Problem of Popularity« 

  • Aurélie Ledoux (Université Paris Nanterre): “Les girls de Busby : ornement et ratio capitaliste dans les chorégraphies de Busby Berkeley”

  • Temps d’écoute / Listening session. Camille Moreddu (Université Paris Nanterre) : “Complices et concurrents : le folkloriste et le showman inventent le cowboy chantant”

  • Laurent Guido (Université Lille 3) : “Mises au pas et en pages : les stars du rythme face à la photographie publicitaire.”

  • Fanny Beuré (Université Paris-Diderot), “Les vaudevillians en quête de respectabilité et leur relation ambivalente à l’héritage populaire du musical hollywoodien.”

Cinéma Le Grand Action

Screening of Carmen Jones (Otto Preminger, 1954)

 Retour au sommaire
University Paris-Diderot, room Pierre Albouy

10h-17h : Journée Humanités numériques / Digital Humanities

Animé par / Led by M. Chabrol & P-O. Toulza

Matinée : Présentation des prototypes / Introduction to our prototypes

Gaétan Darquié (Université Paris 8/ Labex Arts-H2H, post-doctorant associé au projet) : Interface de l’éditeur de la base de données / Introduction to the web editor

Mehdi Bourgeois (IGR du Labex Arts-H2H) : Prototype de companion website pour les publications

Après-midi : Scénarisations et usages de l’outil numérique : perspectives futures / Using our Database : future perspectives

Marion Carrot (Université Paris 8/ Labex Arts-H2H, IGE rattachée au projet) : “Premiers pas dans la base de donnée : scénarios potentiels sur les numéros dansés.”

M. Chabrol & G. Darquié : Etats statistiques du corpus. Perspectives de visualisations des données / Towards Data Vizualisation

 Retour au sommaire
Un projet Labex Arts-H2H