Un projet Labex Arts-H2H
 
en /fr
Musical MC²
The Hollywood film Musical in its Mediatic and Cultural Context

Workshop #2
Stars of Hollywood musicals: Song and dance performances

December 3-5 2015

Université Paris Diderot

Coordination : Pierre-Olivier Toulza and Gaspard Delon

This second international workshop will question what the genre expects from its stars – song and dance skills.  It will focus on an analysis of these stars’ artistic performances and career paths, linked to the exchanges between industries and media on the one hand, and the promotion and reception of films on the other.
Vocal and choreographic performances in Broadway and in Hollywood are not identical, and dance and song skills do not necessarily imply a smooth passage from theatre to cinema. Many famous Broadway actors and actresses had difficulties going from Broadway to Hollywood, and many movie stars didn't become successful in Broadway. Issues of passage and transition are also important between musical and “non-musical” cinema: “non musical” stars have often been part of Hollywood film musicals (Deborah Kerr in The King and I...). Musical, choreographic and technical issues also have to be taken into account.
Song and dance skills play an important role in the promotion and reception of musicals. How do the studio press books underline song and dance, as well as their stars’ specific skills in the promotion of the movies?

Programme
Room Pierre Albouy

9h30 Introduction

10h. Session 1 :  Stars de musical, acteurs de comédie / Musical Stars, Comedians
Présidence/ Chair :  Marguerite Chabrol (Université Paris 8)

- Steven Cohan (Syracuse University, Society for Cinema and Media Studies): Musical Men, Manic Bodies
- Jacqueline Nacache (Université Paris-Diderot) : Fanny Brice / Barbra Streisand: « The Original Funny Girl »
- Karen McNally (London Metropolitan University) : Behind the Cyclorama : Stars, voice and performance in The Joker Is Wild (1957)
 
12h45-14h15 : Pause Déjeuner/ Lunch Break

Session 2 : Circulations de la scène à l'écran / From Stage to Sreen
Présidence/ Chair : Aurélie Ledoux (Université Paris Ouest Nanterre La Défense)

- Marguerite Chabrol (Université Paris 8) : Remplacer Ethel Merman / Replacing Ethel Merman
- Katalin Pór (Université de Lorraine) : Qu'est-ce qu'une star du musical selon Hollywood ? Studios et vedettes de la scène en 1929
- Pierre-Olivier Toulza (Université Paris-Diderot) : Mary Martin et Gwen Verdon, deux stars de Broadway face aux roadshows hollywoodiens.

16h30-16h45 : Pause / Break

16h45-17h45 : Atelier 1 / Workshop 1
Song Form sing-a-long / Connaît-on la chanson ? Référencer les formes chantées du musical
Animé par / Introduced by : Todd Decker & Allison Robbins

Amphithéâtre 11E

Film screening

Silk Stockings (Rouben Mamoulian, 1957)
Screening organized by CinéSept, Paris-Diderot Student Film Society.
Debate led by : Fanny Beuré & Pierre-Olivier Toulza

 Retour au sommaire
Amphithéâtre Turing

Session 3 : Styles de performance / Performance Styles
Chair : Gaspard Delon (Université Paris-Diderot)

- Todd Decker (Washington University in Saint Louis) : Astaire’s Set Steps: Star Texts, Creative Labor, Dance Style
- Fanny Beuré (Université Paris-Diderot) : “Singing till the moon turns pink”. La voix de Judy Garland à l'écran après la MGM, de A Star is Born au Judy Garland show.
- Christine Roquet (Université Paris 8) :  Fred Astaire, portrait d'un danseur en partenaire
 
12h15-13h45 Déjeuner / Lunch break

Session 4 : Les performances du musical et leurs contextes : Song and Dance Performances, Texts and Contexts
Chair : Ariane Hudelet (Université Paris-Diderot)

- Adrienne McLean (University of Texas at Dallas) : Modes of Dance Performance in Hollywood Films
- Cécile Sorin (Université Paris 8) :  La critique et Marlon Brando, au risque du musical
- Allison Robbins (University of Central Missouri) : Dancing with Fred and Ginger : Stardom and Physical Culture in the 1930s
 
16h15 - : Pause / Break

17h-18h. Atelier 2 / Workshop 2
Lire les numéros dansés : définir le style et identifier le geste / Reading Dance Numbers : Defining Style and Identifying Gesture
Animé par / Introduced by : Fanny Beuré & Marion Carrot (Université Paris 8)

18h. Cocktail

 Retour au sommaire
Room 695 C

Humanités numériques / Digital Humanities
Base de données et visualisations du corpus/ Database and Data Visualization
Gaétan Darquié (Université Paris 8, IGR du projet).

12H00-13h15. Pause déjeuner / Lunch Break

Humanités numériques & Suites du projet  / Digital Humanities & Followings of the project

Base de données : stabilisation du thésaurus, échantillon test et usages de la base / Database : Improving the thesaurus ; uses of the database and test sample.
Marguerite Chabrol & Pierre-Olivier Toulza


15H00- 17H00. Préparation de l’atelier 3 : « Le film musical dans l'histoire des technologies » / Preparation of the third workshop : « The Film Musical in the History of Technologies ». (9-11 juin 2016, Université Paris 8 – INHA).
Marguerite Chabrol & Caroline Renouard (Labex Arts-H2H, post-doctorat)

 Retour au sommaire
Un projet Labex Arts-H2H