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Musical MC²
The Hollywood film Musical in its Mediatic and Cultural Context

Workshop #1
Remapping the film musical

June 4-6 2015

INHA

2, rue Vivienne 75 002 Paris

Room Vasari (June 4 to 5); Room Walter-Benjamin (June 6)

 

 

Coordination : Joël Augros & Marguerite Chabrol

 This first step of the « Musical MC² » project is meant to be both a public conference introducing what is at stake when studying the American film musical and a workshop to experiment with collaborative work as an international team. Some presentations will focus on methodology and June 6 is dedicated to the elaboration of digital tools and to the follow-up of the project. The discussions are open to all including future and current PhD students.

The Hollywood film musical may seem like an object is obvious to French film studies or American musicology. But there are still questions to be raised. We will try here to open a dialogue between countries and academic fields (film studies, musicology, dance, English and media studies....). We’ll feature and discuss new sources and documents (archives of stage shows, records, television and radio shows) which have not yet been systematically referred to in film history.

 

The first session postulates that the history of the film musical is related to that of the stage musical. To what extent can the knowledge of Broadway shows explain some of the major film productions of the classical era ? How are cinematic performances based on stage practices and how do they respond to the technical aspects of cinema?

The second session will explore the connections between cinema and « other » media such as radio and television. The presence of the musical genre on the radio and television can take various forms: promotional sequences, remediation of famous shows, parodies... All of which contribute musical film spoofs and establish it as an important part of popular culture.

The third session focuses on musical attractions as a Hollywood staple. In order to draw mass audiences, spectacular musical numbers combined the appeals of stage performances with technological experimentation. Technological and commercial goals are set by each studio with their own agenda. Advertising strategies are also of great importance.

The final session tackles the connection between the film musical and the interests of cultural studies and history. Beyond translating those approaches for French- academia, we’ll point to racial and genre issues that can still be studied by specifying the mediatic and cultural context in which the Hollywood musical was elaborated.

Programme
INHA, Room Vasari

9h30 Introduction

 

10h-12h30. Session 1 : L’héritage des performances scéniques / The legacy of stage performances

Présidence/ Chair : Pierre-Olivier Toulza (Université Paris-Diderot)

- Allison Robbins (University of Central Missouri) : « Filming Tap Dance in the Hollywood Studios, 1932-1943 »
- Doug Reside (New York Public Library) : « The New York Public Library ressources and the ‘Musical of the month’ »
- Marguerite Chabrol (Université Paris Ouest Nanterre La Défense) et Patricia Dolambi (Université Paris 8): « Le film Kiss Me, Kate (1953) sous l’angle du spectacle originel (1948) : déplacement des perspectives musicales et chorégraphiques à Hollywood »/ « The film Kiss Me, Kate through the lens of the original show »

 

12h45-14h15 : Pause Déjeuner/ Lunch Break

 

14h15-16h30. Session 2 : Les autres médias (radio, télévision) / Other media : radio, television

Présidence/ Chair : Aurélie Ledoux (Université Paris Ouest Nanterre La Défense)

- Jean-Marc Leveratto (Université de Lorraine) : « De l’interobjectivité entre radio et cinéma. L’analyse sociotechnique de la fonction de la radio dans la consommation cinématographique et la diffusion du spectacle musical. »
- Karen McNally (London Metropolitan University) : « Frank Sinatra and the Musical on 1950s American Television »
- Robynn Stilwell (Georgetown University, Washington D.C.) : « Hold Me, Hamlet : Carol Burnett and Parody as Analysis »
 

16h30-17h : Pause / Break

 

17h-18h30 Méthodologie/ Methodology

Nomenclature de la base de données et analyse collaborative d’extraits de films / Database terminology and collaborative analysis of film clips

Animé par / Introduced by : N.T. Binh (Université Paris 1)

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INHA, Room Vasari

9h30-12h. Session 3 : Les attractions à la conquête des publics / Attractions and the quest for audiences

Présidence / Chair : Joël Augros (Université Paris 8)

- Katalin Pór (Université de Lorraine) : « Adapter, expérimenter, promouvoir : usages des attractions musicales scéniques aux débuts du parlant »
- Cécile Sorin (Université Paris 8) : « De la scène au cinéma : un atout dans la réception critique des comédies musicales ? »
- Réjane Hamus-Vallée (Université Evry Val d’Essonne) et Caroline Renouard (Labex Arts-H2H) : « Quelles attractions technologiques pour quels studios (RKO, MGM) ? »

 

12h15-13h45 Déjeuner / Lunch break

 

13h45-16h15. Session 4 : La culture du musical : après les études culturelles / The culture of the musical : cultural studies and beyond

Présidence / Chair : Anne Crémieux (Université Paris Ouest Nanterre La Défense)

- Todd Decker (Washington University in Saint Louis) : « Making Musical Numbers Black : Finding African American Artists in the Hollywood Musical »
- Pierre-Olivier Toulza (Université Paris-Diderot) : « Les stars de la 20th Century-Fox et les numéros exotiques : de 'South American Way' à 'Heat Wave' »

- Fanny Beuré : « Héritage vaudeville dans la comédie musicale hollywoodienne classique : la figure insolite de l’eccentric dancer »
 

16h15-16h45 : Pause / Break

 

16h45-18h. Méthodologie : Référencer les styles musicaux / Methodology : Classifying musical styles

Animé par / Introduced by Todd Decker, Allison Robbins & Marguerite Chabrol

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INHA, Room Walter Benjamin

Matinée/ Morning : Humanités numériques / Digital Humanities

- 10h. Les ressources numériques de la NYPL / The NYPL digitization program and distant resources

Doug Reside (New York Public Library, Billy Rose Theatre Division).

- 11h30. Base de données et visualisations du corpus / Database and Data visualization

Gaétan Darquié (Université Paris 8), database developer of the project

 

Après-midi/ Afternoon : Suites du projet / Followings of the project

14h30. Préparation de l’atelier 2 :« Stars du musical hollywoodien face à la danse et au chant : la performance médiatisée du cinéma/ Preparation of the second workshop : « Stars of Hollywood musicals : Song and dance performances ». (3-5 décembre 2015)

Pierre-Olivier Toulza et Gaspard Delon (Université Paris-Diderot)

 

16h30. Conclusions & perspectives

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