Un projet Labex Arts-H2H
 
en /fr
Musical MC²
The Hollywood film Musical in its Mediatic and Cultural Context

Closing Conference
The Hollywood Film Musical in Its Mediatic and Cultural Context

December 7-9, 2017

Coordination: Marguerite Chabrol & Pierre-Olivier Toulza

This conference aims at assessing the work undertaken during the three years of the MC² program. We will put emphasis on the presentation of the digital tool that was developed by MC², focusing on the conception and the possible uses of the database on the Hollywood film musical.

The conference will also tackle the ideological questions at stake with the musical genre, the epitome of mass culture in Hollywood. We will particularly focus on identity topics, and the way musicals deal with gender, ethnicity, racial and sexuality issues. A part of the conference will be based on the study of the Production Code Administration files of chosen musicals to explain the specific status of this genre among all Hollywood productions.

 

Programme
MSH Paris-Nord, Amphithéâtre

9h30 : Coffee

 

10h-11h00 Introduction

Marguerite Chabrol (Université Paris 8) & Pierre-Olivier Toulza (Université Paris Diderot)

 

11h15-13h15 Session 1 : Politiques du jazz / Jazz Politics

Présidence / Chair : Ariane Hudelet (Université Paris Diderot)

 

Allison Robbins (University of Central Missouri), Arranging for Bing: Jazz Singing and the Politics of Style

 

Claire Demoulin (Université Paris 8), Black up the jazz. Noirs en scènes et scènes de guerre (1941-1943)

 

Karen McNally (London Metropolitan University), « Play real pretty for the people »: Racial Politics in Hollywood's Post-War Jazz Musicals

 

 

14h45-17h45 Session 2 : Le musical hollywoodien face à la censure / Censorship and the Hollywood musical

Présidence / Chair : Emmanuel Dreux (Université Paris 8)

 

Aurélie Ledoux (Université Paris-Nanterre) : Que « suggère » une chorus-girl? La PCA face aux girls de Busby Berkeley

 

Pierre-Olivier Toulza : Exotisme, blanchité et autocensure : les numéros musicaux d’une “star ordinaire” de la Twentieth Century-Fox

 

Marguerite Chabrol : Chansons interdites / Forbidden Songs

 

Adrienne McLean (University of Texas at Dallas) : « A Nice Easy Dance » (Part 1): Managing the Musical’s Working Bodies

 Retour au sommaire
MSH Paris-Nord, Auditorium

9h30-11h30 Session 3 : Études de genre ; perspectives intersectionnelles / Gender, Intersectionality and the Musical

Présidence / Chair : Anne Crémieux (Université Paris-Nanterre)

 

Fanny Beuré (Université Paris Diderot) : Homosocialité et performances de genre dans le musical hollywoodien classique

 

Anne Martina (Université Paris Sorbonne) : Women in black(face): masks and masquerades

 

Steven Cohan (Syracuse University) : Esther Williams’s Latin Lovers 

 

 

11h45-12h45 Atelier / Practicum

Adrienne McLean : « A Nice Easy Dance » (Part 2) : Feeling the Work of the Musical’s Bodies

Si possible, venir équipé.e de chaussures plates et un peu glissantes (petites tennis légères, par exemple).

 

 

14h15-16h15 Session 4 : Culture de masse / Mass culture

Présidence / Chair: Gaspard Delon (Université Paris Diderot)

 

Joël Augros (Université Bordeaux Montaigne) : Industrialiser le spectacle musical

 

Laurent Guido (Université Lille 3) : Performances mécaniques : images critiques de la médiatisation radiophonique dans le musical hollywoodien

 

James O’Leary (Oberlin College and Conservatory) : « I Felt Sure It Would Be Bad »: James Agee, Middlebrow Criticism, and the Film Musical of the 1940s

 

 

16h45-18h La base de données MC² : bilan, résultats, publications / MC² Database: conclusions, findings, publications

Présidence / Chair : Hélène Fleckinger (Université Paris 8)

 

Roundtable with Mehdi Bourgeois, Marguerite Chabrol, Todd Decker (Washington University in Saint Louis), Allison Robbins, Pierre-Olivier Toulza.

 Retour au sommaire
Université Paris Diderot, Salle Pierre Albouy

Building "Grands moulins", 6th floor.

10h00-11h00 Masterclass

Kelly Daniel-Decker (cantatrice et professeur de chant, Washington University in Saint Louis) et Todd Decker : « Watch My Mouth »: The Image of the Voice in the Hollywood Musical

 

 

11h15-13h15 Session 5 : Corps et technologie / Technology and the body

Présidence / Chair : Aurélie Ledoux

 

Marion Carrot, Continuités et reprises du cinéma muet, dans les numéros dansés des premiers films musicaux

 

Todd Decker, Astaire (and Others) in Space : The Politics of the Framed Dancing Body

 

Gaspard Delon : Dynamiques et pesanteurs du corps spectaculaire dans le roadshow musical de la fin des années 1960

 

 

14h45-16h00 La base de données MC² : perspectives et suites du projet/ MC² Database : followings and prospects

Présidence / Chair : Pierre-Olivier Toulza

 

Douglas Reside (New York Public Library) : Machine learning and the database

 

Marion Carrot (Université Paris 8), Marguerite Chabrol : Usages de Kibana / Using Kibana 

Fondation des Etats-Unis (Cité internationale universitaire de Paris)

15, bd Jourdan, 75014 Paris. Website

Concert

Hollywood Heroines
Kelly Daniel-Decker (chant) et Todd Decker (piano)

This celebration of the classic Hollywood musical pays tribute to five great female stars: Judy Garland, Barbra Streisand, Shirley Jones, Irene Dunne, and Jeanette MacDonald. Featuring songs by the American songwriters Jerome Kern, Harold Arlen, Johnny Mercer, Rodgers and Hammerstein, and Jule Styne together with stories of the stars and their music.

 Retour au sommaire
Un projet Labex Arts-H2H