Closing Conference
The Hollywood Film Musical in Its Mediatic and Cultural Context
December 7-9, 2017
Maison des Sciences de l'homme Paris Nord, Université Paris-Diderot and Fondation des Etats-Unis [Free concert reservation : here]
This conference aims at assessing the work undertaken during the three years of the MC² program. We will put emphasis on the presentation of the digital tool that was developed by MC², focusing on the conception and the possible uses of the database on the Hollywood film musical.
The conference will also tackle the ideological questions at stake with the musical genre, the epitome of mass culture in Hollywood. We will particularly focus on identity topics, and the way musicals deal with gender, ethnicity, racial and sexuality issues. A part of the conference will be based on the study of the Production Code Administration files of chosen musicals to explain the specific status of this genre among all Hollywood productions.
9h30 : Coffee
10h-11h00 Introduction
Marguerite Chabrol (Université Paris 8) & Pierre-Olivier Toulza (Université Paris Diderot)
11h15-13h15 Session 1 : Politiques du jazz / Jazz Politics
Présidence / Chair : Ariane Hudelet (Université Paris Diderot)
Allison Robbins (University of Central Missouri), Arranging for Bing: Jazz Singing and the Politics of Style
Claire Demoulin (Université Paris 8), Black up the jazz. Noirs en scènes et scènes de guerre (1941-1943)
Karen McNally (London Metropolitan University), « Play real pretty for the people »: Racial Politics in Hollywood's Post-War Jazz Musicals
14h45-17h45 Session 2 : Le musical hollywoodien face à la censure / Censorship and the Hollywood musical
Présidence / Chair : Emmanuel Dreux (Université Paris 8)
Aurélie Ledoux (Université Paris-Nanterre) : Que « suggère » une chorus-girl? La PCA face aux girls de Busby Berkeley
Pierre-Olivier Toulza : Exotisme, blanchité et autocensure : les numéros musicaux d’une “star ordinaire” de la Twentieth Century-Fox
Marguerite Chabrol : Chansons interdites / Forbidden Songs
Adrienne McLean (University of Texas at Dallas) : « A Nice Easy Dance » (Part 1): Managing the Musical’s Working Bodies
9h30-11h30 Session 3 : Études de genre ; perspectives intersectionnelles / Gender, Intersectionality and the Musical
Présidence / Chair : Anne Crémieux (Université Paris-Nanterre)
Fanny Beuré (Université Paris Diderot) : Homosocialité et performances de genre dans le musical hollywoodien classique
Anne Martina (Université Paris Sorbonne) : Women in black(face): masks and masquerades
Steven Cohan (Syracuse University) : Esther Williams’s Latin Lovers
11h45-12h45 Atelier / Practicum
Adrienne McLean : « A Nice Easy Dance » (Part 2) : Feeling the Work of the Musical’s Bodies
Si possible, venir équipé.e de chaussures plates et un peu glissantes (petites tennis légères, par exemple).
14h15-16h15 Session 4 : Culture de masse / Mass culture
Présidence / Chair: Gaspard Delon (Université Paris Diderot)
Joël Augros (Université Bordeaux Montaigne) : Industrialiser le spectacle musical
Laurent Guido (Université Lille 3) : Performances mécaniques : images critiques de la médiatisation radiophonique dans le musical hollywoodien
James O’Leary (Oberlin College and Conservatory) : « I Felt Sure It Would Be Bad »: James Agee, Middlebrow Criticism, and the Film Musical of the 1940s
16h45-18h La base de données MC² : bilan, résultats, publications / MC² Database: conclusions, findings, publications
Présidence / Chair : Hélène Fleckinger (Université Paris 8)
Roundtable with Mehdi Bourgeois, Marguerite Chabrol, Todd Decker (Washington University in Saint Louis), Allison Robbins, Pierre-Olivier Toulza.
Building "Grands moulins", 6th floor.
10h00-11h00 Masterclass
Kelly Daniel-Decker (cantatrice et professeur de chant, Washington University in Saint Louis) et Todd Decker : « Watch My Mouth »: The Image of the Voice in the Hollywood Musical
11h15-13h15 Session 5 : Corps et technologie / Technology and the body
Présidence / Chair : Aurélie Ledoux
Marion Carrot, Continuités et reprises du cinéma muet, dans les numéros dansés des premiers films musicaux
Todd Decker, Astaire (and Others) in Space : The Politics of the Framed Dancing Body
Gaspard Delon : Dynamiques et pesanteurs du corps spectaculaire dans le roadshow musical de la fin des années 1960
14h45-16h00 La base de données MC² : perspectives et suites du projet/ MC² Database : followings and prospects
Présidence / Chair : Pierre-Olivier Toulza
Douglas Reside (New York Public Library) : Machine learning and the database
Marion Carrot (Université Paris 8), Marguerite Chabrol : Usages de Kibana / Using Kibana
15, bd Jourdan, 75014 Paris. Website
Concert
Hollywood Heroines
Kelly Daniel-Decker (chant) et Todd Decker (piano)
This celebration of the classic Hollywood musical pays tribute to five great female stars: Judy Garland, Barbra Streisand, Shirley Jones, Irene Dunne, and Jeanette MacDonald. Featuring songs by the American songwriters Jerome Kern, Harold Arlen, Johnny Mercer, Rodgers and Hammerstein, and Jule Styne together with stories of the stars and their music.